23 lutego 2018 r.
Samochody wycofane z użytkowania: grozi nam rozkwit dzikich złomowisk

Według przedstawicieli branży motoryzacyjnej może to doprowadzić do rozkwitu dzikich złomowisk, gdyż w nowej ustawie nie pojawiły się żadne rozwiązania, które mogłyby zminimalizować szarą strefę. Kwestia ta była podnoszona wielokrotnie przez różne organizacje, w tym przez organizację recyklerów i przez bardzo wiele innych gremiów.

Przedstawiciele branży podkreślają, że największym problemem jest to, że co najmniej połowa pojazdów, a mówi się mniej więcej o 400 tysiącach, jest poddawanych „recyklingowi” w szarej strefie. To nie oznacza, że te samochody są porzucane i pojedyncze części są wymontowywane. Skup stali jest nadal opłacalny, więc powstały nielegalne stacje demontażu, które rozbierają bardzo dokładnie samochód i to co się daje sprzedają, natomiast niektóre elementy z tworzyw sztucznych lądują w lasach, bądź jeziorach i to jest największy problem.

Rozwiązań tego problemu jest wiele. To zarówno bardzo precyzyjna kontrola pojazdów, które wjeżdżają do Polski, jak i poprawa systemu stacji kontroli pojazdów. To także zmiana przepisów podatkowych tak, aby zachęcały one do kupna nowszych samochodów.

Organizacje branżowe od dawna postulują, aby został zmieniony system podatkowy, tak aby promował kupowanie nowszych samochodów. Oczywistą rzeczą jest fakt, że w Polsce nie można zabijać mobilności, ale może być to tak ustawiony podatek, żeby promować kupowanie samochodów niedużych z silnikiem na przykład 1,2 litra siedmioletnich, zamiast piętnastoletnich z silnikiem 3 litrowym. To na pewno poprawiłoby stan bezpieczeństwa na polskich drogach i poprawiłoby sytuację ekologiczną.

Polska jest jedynym krajem UE, w którym praktycznie nie obowiązują żadne ograniczenia w imporcie używanych samochodów. Gdy w Polsce znoszono opłatę recyklingową, na Ukrainie wprowadzano zakaz wwozu samochodów, które nie spełniają normy toksyczności spalin Euro 5, czyli de facto takich, które mają ponad sześć lat.

 

Źródło: polskieradio.pl

















Copyright: IGMNiR 2009 - 2012