22 lutego 2018 r.
Rynek miedzi analizuje chińskie zakazy dotyczące złomu

Producenci, nabywcy i handlowcy miedzi razem z analitykami sektora towarowego i dziennikarzami próbują dowiedzieć się, w jaki sposób zamierzony przez Chiny zakaz sprowadzania kilku gatunków złomu może mieć wpływ na ogólną sytuację w zakresie dostaw czerwonego metalu w tym kraju.

Rząd Chin, reprezentowany  przez Ministerstwo Ochrony Środowiska (MEP), podjął szereg kroków w celu sprawdzenia i uregulowania wykorzystania importowanego złomu. Kontrole początkowo koncentrowały się na recyklerach tworzyw sztucznych, ale objęto nimi także recyklerów metali, którzy zajmują się złomami "kategorii 7", na przykład zużytymi silnikami oraz przewodami i kablami w osłonach z tworzywa sztucznego.

W połowie lipca rząd przedstawił Światowej Organizacji Handlu (WTO) swój zamiar wprowadzenia zakazu sprowadzania wszelkiego rodzaju materiałów kategorii 7, które obejmują wiele form odpadów z plastiku, papieru mieszanego oraz zużytych silników i złomu przewodów i kabli.

Następnie kadra kierownicza i menedżerowie z branży miedziowej szczegółowo zbadali zmiany zasad polityki i dane o handlu międzynarodowym w celu ustalenia, jak ten zakaz wpłynie na sposób w jaki miedź jest dostarczana do ogromnego chińskiego sektora produkcyjnego.

Specjalizujący się w tematyce obrotu towarowego dziennikarz Andy Home z Reuters’a napisał na początku sierpnia, że rosnąca cena miedzi na Londyńskiej Giełdzie Metali (LME) wynikała z "pobudzenia wywołanego" wiadomością o potencjalnym chińskim zakazie importu niektórych rodzajów złomu miedzi ".

Home twierdzi, że początkowo zwyżki były zrozumiałe, ale mogą nie mieć stałej mocy. Odnosi się on do Chin jako największego na świecie importera złomu miedzi, narodu, który „bierze” ponad 3 miliony ton metrycznych rocznie. "Zwyżki na rynku biorą się z tego, że częściowy zakaz będzie oznaczał zwiększony popyt na import miedzi w innych formach, niezależnie od tego, czy to będą  koncentraty miedzi czy rafinowany metal" - kontynuuje.

To, że proponowany zakaz wejdzie w życie do końca 2018 roku, powoduje dalsze zwyżki, pisze Home, ponieważ istnieje "szeroka zgoda wśród analityków, że niedawny wzrost produkcji wydobywczej przygaśnie na tym etapie."

Jednak opóźnienie we wprowadzeniu  zakazu również może oznaczać, że rynek czerwonego metalu będzie miał czas na dostosowanie, w tym poprzez tworzenie zapasów, mówi Home. "Nie ma nic, aby powstrzymać  demontaż tego rodzaj złomu poza Chinami, zanim zostanie sprowadzony pod innym kodem handlowym". W ten sposób złom miedzi nie zostanie stracony dla światowego rynku - mówi Home. "Na pewnym etapie będzie przetwarzany, nawet tylko częściowo lub w ogóle, w Chinach.”

Analityk Gianclaudio Torlizzi z Mediolanu, z włoskiej firmy T-Commodity doszedł do podobnego wniosku. Według Torlizzi’ego Chiny mogły w ciągu roku 2016 zaimportować około 1,2 miliona ton metrycznych złomu miedzi i prawdopodobnie zaimportują podobną ilość w 2017 r.

Te liczby są oparte na wadze samej miedzi, bez dodatków stalowych lub plastikowych, które przyjeżdżają razem z miedzią. Analizując ten  aspekt importu, Torlizzi stwierdza, że w złomach miedzionośnych objętych kategorią 7 jest wagowo tylko około 14 procent miedzi. Dlatego też mówi, że: "Z całkowitej ilości 3,3 mln ton brutto złomu miedzi zaimportowanej przez Chiny w 2016 r. całkowita zawartość miedzi w materiale kategorii 7 wyniosła około 300 000 ton metrycznych, czyli około 8 procent chińskiego importu miedzi rafinowanej".

"Niektóre ośrodki uważają, że materiał prawdopodobnie wciąż będzie kończył swą drogę w Chinach, ale najpierw będzie po prostu rozbierany i sortowany gdzie indziej, w innych krajach w Azji Południowo-Wschodniej, uważanych jako prawdopodobne kierunki docelowe. Jeśli tak się okaże,  ostatecznie zakaz ten może stanowić tylko sposób na uporanie się z biznesem zajmującym się demontażem w Chinach, postrzeganym jako sektor szczególnie zanieczyszczający środowisko. Mówiąc wprost, zakaz ten prawdopodobnie nie wpłynie na dostawy miedzi  do Chin ".

Wiadomość z Platts, zamieszczona na stronie Hellenic Shipping News, mówi, że cena miedzi na Shanghai Futures Exchange wzrosła również na początku sierpnia, po potwierdzeniu przez China Nonferrous Metals Industry Association (CNIA), że zostało powiadomione o zakazie importu złomu drutu, kabli i silników.

Cytowany jest również raport opublikowany przez Guixi, Jiangxi Copper Corp. z Chin, który stwierdza: "W dłuższej perspektywie zakaz złomu metali, złomu przewodów i kabli i złomu motoryzacyjnego mógłby doprowadzić do zlikwidowania pewnych możliwości demontażu w Chinach i przeniesienia ich do krajów południowo-azjatyckich ", a po tej relokacji, "przywóz złomu miedzi do Chin miałby się odbić ".

Firma zauważa także, że "krajowy sektor prętów miedzianych został dotknięty ciężkimi restrykcjami rządu dotyczącymi złomu miedzi".

Źródło: www.recyclingtoday.com

















Copyright: IGMNiR 2009 - 2012