Shadowbox.init();
21 lipca 2019 r.
Pallad wiedzie prym w katalizatorach samochodowych w 2019 roku

Patrzenie w przeszłość jest zawsze łatwiejsze niż patrzenie w przyszłość. Ubiegły rok był dobrym rokiem dla recyklingu katalizatorów samochodowych, a na 2019 rok prognozy pozostają pozytywne.

Silny popyt na katalizatory samochodowe, zwiększony recykling pojazdów i niewielka podaż nadal podnoszą ceny palladu na wyższe poziomy. Niższy popyt spowodowany spadkiem sprzedaży pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w Europie, w połączeniu ze wzrostem podaży surowców wtórnych z recyklingu, nadal obniża cenę platyny. Surowsze normy emisji zwiększą wykorzystanie rodu, ale podaż tego metalu nadal będzie charakteryzowała się nadwyżką nad popytem.

Popyt na nowe katalizatory samochodowe wzrósł w ubiegłym roku do rekordowych poziomów w warunkach niedoboru palladu (Pd), nadwyżki platyny (Pt) i rosnącej podaży rodu (Rh). Pallad stanowi większość metali szlachetnych zawartych w katalizatorach samochodowych lub katalitycznych konwerterach.

To dobra wiadomość dla palladu, ponieważ od lat 90. pallad wykorzystuje się, głównie na rynku Stanów Zjednoczonych, w katalizatorach samochodowych. W tamtym czasie technologia palladu była mniej zaawansowana, a paliwa mniej czyste, co oznaczało, że więcej palladu było dodawane niż usuwano platyny. W tym samym czasie ceny historyczne palladu były niższe o połowę od ceny platyny.

Johnson Matthey w raporcie rynkowym PGM z 13 lutego 2019 r. twierdzi, że podaż palladu wtórnego wzrosła o 10 procent w 2018 r., po 20-procentowym wzroście w 2017 r. Było to spowodowane wzrostem recyklingu pojazdów jak tylko cena złomu stalowego odbiła się od swoich niskich poziomów w 2015 i 2016 roku.

Biorąc pod uwagę „diselgate” związaną z emisjami spalin w niemieckich samochodach, wprowadzono bardziej rygorystyczne procedury testowania pojazdów i bardziej rygorystyczne limity emisji w pojazdach ciężarowych. Przyczynia się to do większego popytu na katalizatory samochodowe i zastosowania metali z grupy platynowców (PGM), mianowicie Pt, Pd i Rh.

Nawet przy mniejszym zużyciu platyny w katalizatorze trójdrożnym w ciągu ostatnich 20 lat i redukcji produkcji katalizatorów silników wysokoprężnych (w który wykorzystuje się więcej platyny), niewielki wzrost zapotrzebowania na platynę będzie pochodził z technologii ogniw paliwowych w zastosowaniach motoryzacyjnych i stacjonarnych generatorów energii  w ciągu najbliższych kilku lat.

Wraz ze wzrostem norm emisji w większości krajów wzrasta również wykorzystanie rodu. Nadal jednak oczekuje się, że ten metal pozostanie w nadwyżce.

Niedawno poproszono Philipa Newmana, dyrektora Metals Focus, londyńskiej grupy doradców zajmujących się metalami szlachetnymi, o komentarz na temat platyny i palladu w 2019 r. Oto, co Philip miał do powiedzenia.

"Platyna spadła do rekordowego poziomu  w stosunku do złota, bo o 526 USD. Metals Focus nadal spodziewa się, że w tym roku ceny platyny zostaną ostatecznie obniżone, szczególnie pod koniec 2019 roku. Jest to jednak oparte na naszym przekonaniu o wyższej cenie złota. Innymi słowy, platyna nadal będzie musiała stawać twarzą w twarz z niepewną podażą i popytem."

"Próbując zmierzyć nastroje inwestorów w ostatnich tygodniach, brak aktualnych danych CFTC [Commodity Futures Trading Commission] skłonił nas do przeglądu otwartych pozycji na New York Mercantile Exchange. Po znacznym spadku w styczniu liczba otwartych pozycji wzrosła do połowy lutego. Naszym zdaniem, łagodny słaby sentyment instytucjonalny wobec platyny wskazuje, że wzrost otwartych pozycji wynika ze  wzrostu brutto pozycji krótkich."

"Pallad nadal umacniał się w tym roku, osiągając nowy rekordowy poziom 1 439 USD w dniu 17 stycznia. Kluczem do tego jest trwający fizyczny deficyt na rynku palladu, który w tym roku – wg Metals Focus - osiągnie 1 milion uncji."

"Patrząc w przyszłość, uważamy, że ceny palladu będą nadal rosły w tym roku. Mimo to, rekordowo wysokie ceny palladu zwiększają ryzyko krótkoterminowych zysków, chociaż jakikolwiek spadek ceny palladu powinien być krótkotrwały. "

Podsumowując, rok 2018 był świetnym rokiem zarówno dla recyklingu samochodowego, jak i recyklingu katalizatorów. 2019 będzie wyglądał podobnie.





skup metali szlachetnych i kolorowych













Copyright: IGMNiR 2009 - 2012